OpenGL
OpenGL er et flatt bibliotek. Det er ikke objektorientert, og det har ikke noe standardisert eksport eller import av grafiske modeller. OpenGL omtales ofte som en tilstandsmaskin: Vi spesifiserer en masse detaljer som transformassjoner, øyepunkt, materialer osv. Når dette er gjort, tilstanden til biblioteket er etablert, sender vi tegningen vår til framstilling gjennom en pipeline der alle tilstandene påvirker resultatet.
gl
OpenGL har en kjerne som i programmeringsomgivelser angis som gl. Alle rutinene i denne kjernen begynner med gl, f.eks angir vi et punkt slik:
glVertex3f(2.0f,3.0f,4.0f);
glu
Vi har ett sett med rutiner, glu-rutinene, som i prinsipp er bygget opp av gl-rutiner. glu-delen av biblioteket er laget for å forenkle programmeringen. F.eks. kan vi sette et øyepunkt (kamera) slik:
gluLookAt(0.0f,0.0f,0.0f,10.0f,10.0f,10.0f,1.0f,0.0f,0.0f);
glut
glu må ikke forveksles med glut. glut er et bibliotek som er laget for at vi enkelt skal kunne sette opp en tegneomgivelse på skjermen på de vanligste omgivelsene (MS Windows, Linux, Unix). glut er et minimalsitisk vindussystem og en enkel mekanisme for begivenhetsprogrammering (klikk osv).