Å tegne
De følgende sidene er mer eller mindre enkle demonstrasjoner
av ulik type.
Noen er laget av meg (Børre Stenseth) og noen er laget
av studenter som eksamensbesvarelser i kurs i Grafisk databehanding ved
Avdeling for informasjonsteknologi ved Høgskole i Østfold. Forfatter er angitt i alle modulene.
Følgende er Java/JOGL-prosjekter
KlossUttegning av en klosser.
4 klosserPlanlegging av en scene og uttegning av noen klosser. Bruk av matrisestacken og rotasjon av en scene
PlanetariumDemonstrasjon av rekursiv bruk av matrisestakken ved uttegning av en sol, med planeter og måner
RognebærDemonstrasjon av bruk av matrisestakken ved uttegning av en en kvist med bær
PåskeeggDemonstrasjon av bezier-flater, modellering og klippeplan
SmultringModellering av en geometrisk flate med programmering av flere rotasjoner og med normalangivelser.
BordlampeDemonstrasjon av spotlight og identfikasjon av objekter
TrampolineDemonstrasjon av animerte bezier-flater. Beregning av kontrollpunkter og animasjon
HestAnimasjon av en pinne-hest
RobotDemonstrasjon av en robot med flere frihetsgrader
BildebokDemonstrasjon av bezier, teksturer og animasjon
TennisDemonstrasjon av bezier og animasjon i en tenniskamp
FotballTegning av en fotball (Buckyball)
Følgende er Java/gl4Java-prosjekter
FlaskeDemonstrasjon av bezier, teksturer og gjennomskinnelighet
BildebokDemonstrasjon av bezier, teksturer og animasjon
TennisDemonstrasjon av bezier og animasjon i en tenniskamp
MonsterDet grønne monsteret Mike ved hjelp av Bezierflater og teksturer
TerrengEt ganske omfattende prosjekt for å lage landskaper
FiskModellering av en svømmende fisk. Bezierflater, teksturer, animasjon, fog og frames.
BlekksprutModellering av en svømmende blekksprut med bezierflater, frenet frames og animasjon.
Følgende er c/c++-prosjekter
JosefSkisser til tegning av Josef K. En enkel mann med et kjedelig liv
LandsbyEt skjelett for å bebygge en landsby med individuelle tomter
LabyrintModellering av en labyrint med rullende kule
VannflateModellering av en vannflate i bevegelse ved hjelp av NURBer
Fraktal terrengGrunnleggende prinsipper for generering av fraktalterreng, selve algoritmene for generering.
Følgende er csharp-prosjekter
KlokkeEn enkel uttegning av en klokke (analog og digital)
FotballTegning av en fotball (Buckyball)
Bidragsytere
- Aleksander Lygren Toppe
- Partikler
Framstilling av partikler
- Christer Edvartsen
- Labyrint
Modellering av en labyrint med rullende kule
- Eirin Østvold Blæstrud
- Monster
Det grønne monsteret Mike ved hjelp av Bezierflater og teksturer
- Fredrik Danielsen
- Terreng
Et ganske omfattende prosjekt for å lage landskaper
- Hanne Moen
- Flaske
Demonstrasjon av bezier, teksturer og gjennomskinnelighet
- Håkon Horpestad
- Fisk
Modellering av en svømmende fisk. Bezierflater, teksturer, animasjon, fog og frames.
- Jon Roar Odden
- Fraktal terreng
Grunnleggende prinsipper for generering av fraktalterreng, selve algoritmene for generering.
- Kenneth Stigen
- Bildebok
Demonstrasjon av bezier, teksturer og animasjon
- Linda Cecilie Kjeldsen
- Blekksprut
Modellering av en svømmende blekksprut med bezierflater, frenet frames og animasjon.
- Marte Horne
- Tennis
Demonstrasjon av bezier og animasjon i en tenniskamp
- Morten Haraldsen
- Robot
Demonstrasjon av en robot med flere frihetsgrader
- Oddbjørn Kvalsund
- Vannflate
Modellering av en vannflate i bevegelse ved hjelp av NURBer
- Rune Wilhelm Dragsnes
- Invers pendel
Modellering av en invers pendel