Forklaring av ...
Modulene i denne seksjonen inneholder forklaring av en del
sentrale problemstillinger. Noen moduler forklarer grunnleggende
ting som lyssetting og teksturer.
Andre beskriver
teknikker, som bumpmapping og marching cubes.
Noen er laget av meg (Børre Stenseth) og noen er laget
av studenter som eksamensbesvarelser i kurs i Grafisk databehanding ved
Avdeling for informasjonsteknologi ved Høgskole i Østfold. Forfatter er angitt i alle modulene.
- Filip Hammerstad
- Fysikk
Hvordan kople et fysikkbibliotek til OpenGL
- Kristian Lunde
- Glatting
Gjennomgang av et sett filteralgoritmer for terrengglatting.
- Kristian Pettersen
- Bumpmapping
En kort innføring i bumpmapping med et eksempel
- Lars Magnusson
- Skeletal animation
Tegning og animering av et skjelett med skinn
- Mats Lindh
- Marching Cubes
Forklare hvordan man kan modellere algebraiske flater ved hjelp av Marching Cubes
- Sven Nilsen
- Shape blending
Blending av former
- Therese Røsholdt
- Blending
Et timeglass. Forklaring av blending. Bruk og beregning av Bezier-flater og animasjon
- Øivind Liland
- Slagskygge
Hvordan lage slagskygge, den skyggen et objekt kaster på et annet