Børre Stenseth
Forklaring av > Modell til skjerm > 3D-Applet > Falling
Applet failed to run. No Java plug-in was found.

En enkel demo av bruk av gob. Fallende klosser.

  void drawFallingBoxes()
  {
    // a demo with some falling boxes
    hb.setBackground(new Color(1.0f,1.0f,1.0f));
    // use default viewport and ortho, full applet

    // boxes are "falling" in the direction of pos y
    hb.translate(FALLWIDTH/2.0f+3.0f,0.0f,0.0f);
    for(int ix=0;ix< BOX_COUNT;ix++)
    {
      boxpos[ix]+=FALLSTEP;
      if(boxpos[ix] > FALLHEIGHT)
      boxpos[ix]-=FALLHEIGHT;

      hb.pushMatrix();
      hb.translate(0.0f,boxpos[ix],0.0f);
      if(ix%2==0)
        hb.rotateZ(vz);
      else
        hb.rotateZ(-2*vz);
      if(ix%3==0)
        hb.rotateX(vx);
      else
        hb.rotateX(-vx);
      if(ix%2==0)
        hb.rotateY(2*vy);
      else
        hb.rotateY(vy);

      hb.setColor(boxcolor[ix]);
      hb.drawBox(BOX_SIDE,BOX_SIDE,BOX_SIDE,gob.FILL);
      hb.popMatrix();
  }

Rotasjonsvinklene vx,vy,vz blir oppdatert i appletens Run-metode.

Du kan stoppe appleten med høyre klikk og justere rotasjonen med venstre-drag.

Full source: a3dfalling.java

(Velkommen) Forklaring av>Modell til skjerm>3D-Applet>Falling (Boxrunner)