Vevinnhold
Velkommen
Velkommen
Introduksjon av dette vevstedetInnhold
Moduler
Moduler
Faglige modulerUtviklingsverktøy
Utviklingsverktøy
Oversikt over noen aktuelle utviklingsomgivelser og verktøyOpenGL
OpenGL
Hva er detJava
Java
Løsninger i JavaJOGL
JOGL
Sun's Java for OpenGL, hvordan installereGL4Java
GL4Java
En tidligere Javaversjon av OpenGLC/GLUT
C/GLUT
Den plattformuavhengige vinduspakka GLUT sammen med C/C -programmeringOpenGL og MFC
OpenGL og MFC
Standardoppsett for OpenGL brukt sammen med MFC, Microsoft Foundation ClassesC#/.Net
C#/.Net
Bruk av C# under .NetForklaring av
Forklaring av
Introduksjon til en rekke moduler som forklarer forskjellige fenomener i grafisk databehandlingFigurer og flater
Figurer og flater
Litt om figurer, flater og former. En drøfing av muligheter, begrensninger og teknikker.Lys og materialer
Lys og materialer
OpenGl's modell for lys og materialer og samspillet mellom disseNoen materialer
Noen materialer
Definisjon av noen ferdige materialerMaterialeditor
Materialeditor
En editor for å eksperimentere med materialer, og skape kode for å realisere disseSkygge og glatting
Skygge og glatting
Egenskygge og glatting, normaler og interpoleringTeksturer
Teksturer
Hvordan bruke teksturer, bitmaps, på overflater(V)C
(V)C
To biblioteker for å klargjøre ulike bildeformater for OpenGL-teksturer i C/C - programmeringGL4Java
GL4Java
Hvordan ulike bildeformater klargjøres som teksturer i GL4JavaModell til skjerm
Modell til skjerm
Hva skjer med et polygon på veien fra programmet til skjermen3D-Applet
3D-Applet
En 'hjemmelaget' applet som framstiller enkel 3D, uten bruk av OpenGL. Grunnleggende transformasjonene fra modell til skjermFalling
Falling
Anvendelse av den hjemmelgde appletene på enkle klosserBoxrunner
Boxrunner
Anvendelse av den hjemmelagde appleten på en enkel 'klossmajor'Movie
Movie
Anvendelse av den hjemmelagde appleten på en enkel 'klossmajor' som løper foran en kulisseBuckyball
Buckyball
Å tegne en fotball, eller en buckyballLogo
Logo
Anvendelse av den hjemmelagde appleten på HiØ's logoPlanprojeksjoner
Planprojeksjoner
En klassisk inndeling av planprojeksjonerIdentifikasjon
Identifikasjon
Hvordan vi kan peke på noe i en 3D-scene og vite hva vi peker påTekst
Tekst
Tekstrendering i OpenGLTekst i Windows
Tekst i Windows
3D tekst i MSWindowsNURB
NURB
Non Uniform Rational B-splines, en type kurve og flateFrames
Frames
En måte å skape planlagte orienterte koordinatssytemer, og å transformere til disseSlagskygge
Slagskygge
Hvordan lage slagskygge, den skyggen et objekt kaster på et annetBlending
Blending
Et timeglass. Forklaring av blending. Bruk og beregning av Bezier-flater og animasjonMarching Cubes
Marching Cubes
Forklare hvordan man kan modellere algebraiske flater ved hjelp av Marching CubesBumpmapping
Bumpmapping
En kort innføring i bumpmapping med et eksempelFysikk
Fysikk
Hvordan kople et fysikkbibliotek til OpenGLGlatting
Glatting
Gjennomgang av et sett filteralgoritmer for terrengglatting.Skeletal animation
Skeletal animation
Tegning og animering av et skjelett med skinnShape blending
Shape blending
Blending av formerGDI
GDI
Menyer på 3D-projeksjonerÅ tegne:
Å tegne:
Introduksjon av en rekke moduler som demonstrerer bruk av OpenGLKloss
Kloss
Uttegning av en klosser.4 klosser
4 klosser
Planlegging av en scene og uttegning av noen klosser. Bruk av matrisestacken og rotasjon av en scenePlanetarium
Planetarium
Demonstrasjon av rekursiv bruk av matrisestakken ved uttegning av en sol, med planeter og månerRognebær
Rognebær
Demonstrasjon av bruk av matrisestakken ved uttegning av en en kvist med bærPåskeegg
Påskeegg
Demonstrasjon av bezier-flater, modellering og klippeplanSmultring
Smultring
Modellering av en geometrisk flate med programmering av flere rotasjoner og med normalangivelser.Boks med tekstur
Boks med tekstur
En boks med tekstur på sideflateneBezier med tekstur
Bezier med tekstur
En bezierflate med teksturBordlampe
Bordlampe
Demonstrasjon av spotlight og identfikasjon av objekterTrampoline
Trampoline
Demonstrasjon av animerte bezier-flater. Beregning av kontrollpunkter og animasjonJosef
Josef
Skisser til tegning av Josef K. En enkel mann med et kjedelig livHest
Hest
Animasjon av en pinne-hestRobot
Robot
Demonstrasjon av en robot med flere frihetsgraderLandsby
Landsby
Et skjelett for å bebygge en landsby med individuelle tomterFlaske
Flaske
Demonstrasjon av bezier, teksturer og gjennomskinnelighetBildebok
Bildebok
Demonstrasjon av bezier, teksturer og animasjonTennis
Tennis
Demonstrasjon av bezier og animasjon i en tenniskampMonster
Monster
Det grønne monsteret Mike ved hjelp av Bezierflater og teksturerTerreng
Terreng
Et ganske omfattende prosjekt for å lage landskaperHøydekart
Høydekart
Hvordan sette opp et enkelt høydekart. Bruke gråskalabilder til å lage naturtro landskap.Vann
Vann
Hvordan lage en enkel, gjennomsiktig vannoverflate.Himmel
Himmel
Lage en enkel atmosfære En halvkule over terrenget som med tekstur som skaper en illusjon av en himmel.Tekstur
Tekstur
Grunnlegende om teksturer i openGL og gl4java. Hvordan få tak i teksturkoordinatene til et høydekart.Displaylister
Displaylister
Grunnlegende bruk av display lister, og hvorforBilder
Bilder
Noen teksturerFisk
Fisk
Modellering av en svømmende fisk. Bezierflater, teksturer, animasjon, fog og frames.Blekksprut
Blekksprut
Modellering av en svømmende blekksprut med bezierflater, frenet frames og animasjon.Labyrint
Labyrint
Modellering av en labyrint med rullende kuleVannflate
Vannflate
Modellering av en vannflate i bevegelse ved hjelp av NURBerInvers pendel
Invers pendel
Modellering av en invers pendelFraktal terreng
Fraktal terreng
Grunnleggende prinsipper for generering av fraktalterreng, selve algoritmene for generering.Klokke
Klokke
En enkel uttegning av en klokke (analog og digital)Fotball
Fotball
Tegning av en fotball (Buckyball)Partikler
Partikler
Framstilling av partiklerMatematikk
Matematikk
Introduksjon av noen sentrale matematikktemaer2D transf.
2D transf.
Grunnleggende forklaring av plantransformasjoner, matriseoperasjoner og matrisestakking3D transf.
3D transf.
Grunnleggende forklaring av romtransformasjoner, matriseoperasjoner og matrisestakkingHomogenisering
Homogenisering
Homogenisering av matriser er en forutsetning for å forstå transformasjoner i OpenGLAlgebra
Algebra
Grunnleggende forklaring av vektorer og matriser. Kryssprodukt og prikkproduktPlan
Plan
Grunnleggende forklaring av plan. Skjæring mellom plan og linjer og derved basis for slagskyggeTaylors formel
Taylors formel
Et eksemple på kurvetilpassingParametrisk form
Parametrisk form
Kurver og flater beskrevet ved parametrePolynomer
Polynomer
Tilpassing av polynomer til geometriske føringer, Hermit-kurverBezier
Bezier
Forklaring av Bezier-kurver og flaterAlgoritmer
Algoritmer
Introduksjon av noen algoritmerLinjer
Linjer
En praktisk forståelse av linjeframstilling og linjeskjæring.Sirkler
Sirkler
Et par enkle, praktisk anvendbare måter å lage sirkler påPolygon
Polygon
Innsidetester, arealberegning og litt tilMapping
Mapping
Transformasjoner fra et koordinatsystem til et annetGamle eksamener
Gamle eksamener
Eksamensoppgaver fra kurs i grafisk databehandlingV 1996(p)
V 1996(p)
Dekking av bordV 1996
V 1996
En 'loop'V 1997
V 1997
Innsyn i en hytteH 1997
H 1997
En trafikkpoliti-robotV 1998
V 1998
Skrue og mutterH 1998
H 1998
En oval baneV 1999
V 1999
SlalomV 2001
V 2001
TrappOversikt
Oversikt
index etc.Lingo
Lingo
Noen begreper, en oversiktIndeks
Indeks
Noen indekserte begreperIllustrasjoner
Illustrasjoner
Illustrasjoner i dette materialetPå papir
På papir
PDF utskift av noen temaerFAQ
FAQ
Innsidetester, arealberegning og litt tilBidragsytere
Bidragsytere
BidragReferanser
Referanser
Lenker og bøker